Monday, November 24, 2008

projek GAJAH PUTIH

Apa kabo seme yg membaca......

huhuhu weekend coti......so x de le cite...ari nih aku tulis pjg sikit...sebenarnye cite nih aku post kat blog KPDNHEP dolu.....so aku paste la kat sini plak.....

Apa nak cerita nih?..ntah le...tp aku nak cerita pasal projek GAJAH PUTIH... korang tau tak gajah putih tu apa?..tak tau?...aku lagi tak tau..huhuhu ala..gajah...gajah yg berwarna putih..huhuhu ada ke gajah tu?..ntah le...jom kita baca....

Dari aku kecil lagi dah...orang² dewasa dok cakap projek gajah putih....aku pun tak tau apa maksudnye.... aku pun angguk je le ...konon macam paham.....nak tanya kang malu...maklum le bebudak.....nanti dikatakan campur urusan orang dewasa.....huhuhu...

Lama kelamaan aku paham le apa yg dimaksudkan projek gajah putih tu......kenapa GAJAH PUTIH..tidak gajah hitam?..gajah merah?..atau gajah plastik ke?.......

alkisahnye gajah putih ini ialah mengambil simbolik kisah raja@pemerintahan zaman dahulu....aku tak tau le cerita ini dongeng atau betul....tersebutlah kisah zaman dahulu kala ada sekor gajah putih....maka ditangkapnye oleh si pemerintah pada waktu itu....apa yg dia buat pada gajah tu?.....oleh kerana gajah itu berwana putih..kononnye pelik sgt le pada waktu itu...( sekarang nih ..gajah pun pakai baju...tak pelik pun..)

maka pemerintah pada waktu itu menggunakan gajah putih tersebut utk tujuan majlis² tertentu..seperti perarakan pada majlis hari jadi.....perarakan majlis kawen anak nye ......digunakanlah gajah tersebut sebagai kenderaan yg mewah...hebat..GAH...dan memacam lagi le perasaan..konon nye gajah putih tu HEBAT la......adakah majlis itu setiap bulan@setiap hari?.. @ setiap minggu?... tidak...majlis tersebut mungkin hanya 2..atau 3 kali je setahun...habis tu apa jadi pada gajah tersebut?....

Utk terus bagi gajah tu hidup maka pemerintah tadi tu kene le bagi dia makan....byk duit pemerintah tu?....ala bukan susah sgt...maka dikerahkanlah seluruh rakyat memberi sumbangan “PAKSA IKHLAS” kepada pemerintah tersebut semata-mata nak bagi gajah tu makan...tau je la gajah....bukan kancil atau arnab.....mau nye berkoyan-koyan...berpikul-pikul....berbilion-bilion tan makanan nak kene sediakan.... maka rakyat akan menanggung segala macam beban semata-mata utk memuaskan hati pemerintah..

kepentingan rakyat langsung tidak di ambil peduli.....adakah gajah putih itu perlu?..terdetik hati rakyat....maka di suarakan pendapat rakyat tersebut kepada pemerintah....punya le susah nak disampaikan kepada pemerintah sendiri...byk sungguh tapisan....dari penjaga pintu istana...hingga le tukang kebun....lepas tu penyambut tetamu bertanya pula....dan yg tak perlu masuk camput pun nak juga sibuk...belum lagi tapisan para menteri yg bertugas....utk melepasi semua itu kene le bagi duit kopi sudah nye duit habis...cerita tak sampai lagi....

Dalam bersusah payah tu ....akhirnye sampai juga luahan hati perasaan tertekan rakyat kepada pemerintah itu sendiri...dan apa yg di jawab oleh pemerintah itu....?....maka pemerintah itu mengarahkan pengawal menangkap rakyat yg bersuara dan membunuh mereka ini.....kerana telah menderhaka kepada raja....menderhaka kepada pemerintah.....

Akhirnye tiada siapa yg berani bersuara walaupun rakyat menderita....walaupun negara sudah hilang punca pendapatan...walaupun ramai rakyat mati kesusahan dek kerana GAJAH PUTIH yg di pelihara oleh pemerintah yg tidak mendengar pandangan rakyat jelata.....akhir sekali GAJAH PUTIH tersebut mati juga kerana sudah tua......maka seluruh rakyat dan juga pemerintah menjadi miskin papa kedana kerana sudah tiada lagi bahan@pendapatan negara....

Apa relevanye cerita aku nih....maka dari situ le mereka memyamakan PROJEK MEGA sekarang ini dengan peribahasa GAJAH PUTIH......

Bebaru nih ada cerita bahawa UDA-Perbadanan Pembangunan Bandar nak membangunkan kawasan penjara pudu utk dijadikan kawasan komersial dan kondominium......dan menelan belanja lebih kurang 1 bilion..tp aku rasa lebih kot...sbb byk sgt tangan nak campur.....penjara pudu tu dibina oleh british pada 1891 dan di tutup pada oktober 1996 dan dibuka kepada orang ramai pada 1997... itu fakta dalam surat kabo tu la...

Pada pendapat aku yg jahil lagi tak paham pasal pembangunan nih la.....projek tersebut akan jadi macam projek plaza rakyat tu la....terbengkalai......kenapa pihak kerajaan tidak mengarahkan UDA utk mengambil alih projek plaza rakyat yg terbengkalai dekat pudu raya tu?...aku rasa projek tu lagi perlu malah lebih berfaedah kepada rakyat dan mengurangkan kesesakan serta masalah bas yg tak pernah selesai tu......kalau tak silap aku le projek tu di mulakan pada tahun 1993.....dan 1997 projek tu mula terbengkalai......

dah hampir 11 tahun projek tu terbengkalai....tiada langsung usaha-usaha pihak tertentu utk membaik pulih atau membuat sesuatu..yang aku 1 hanya ada 1 pihak je yg rajin malah bersusah payah mengusahakan projek terbengkalai tu...nak tau sape?....pihak tersebut tak lain tak bukan ialah....PARA PENAGIH DADAH YANG MENJADIKAN KAWASAN TERSEBUT SEBAGAI JENAYAH MEREKA....ini kah pemerintah mahu?..

kalau lah tempat tu diusahakan....aku rasa kurang le masalah kat stesen bas puduraya tu...kalau pegi kat bawah stesen bas tu....tiang-tiang tu dah hitam legam...macam bontot kawah...!!!... kalau lah dimulakan dengan perlahanan-lahan...aku yakin..plaza rakyat tu akan elok...tengok saje le TIME SQUARE.....bangunan yg gah kat bukit bintang tu...itu pun projek tergendala juga...tp akhirnye berjaya dipulihkan....tgk bangunan yg dok sebelah menara telekom...yg tepi lebuhraya persekutuan tu.......beransur-ansur..akhirnye nampak le juga rupa bangunan.....

Konon nak buat projek mega tapi akhinye merudum juga......

Kalau projek gajah putih nih usah cakap le....tu bangunan pertronas berkembar yg di gahkan seluruh dunia tu.....apa yg di gahkan pun aku tak tau..nak gah pasal akiteknye...bukan orang melayu...nak gah kerana pekerje pembinaan tu....bukan anak melayu yg jadi buruh......nak gah dengan kontraktornye...bukan kontraktor melayu...yg aku tau nak GAH DENGAN MENGHABISKAN DUIT RAKYAT je la.....

Berapa puluh...atau berapa ratus syarikat yang menyewa kat bangunan tu?....penuh ke sEtiap tingkat bangunan tu?...berapa ramai syarikat melayu yg menyewa tingkat pejabat kat bangunan tu?..jgn kata nak sewa pejabat....kedai melayu yg ada kat food court tu pun di hambatnye keluar.....apa yg nak kita banggakan?.....rakyat sendiri di halau dari kawasan mereka sendiri....rakyat sendiri di “larang” dari berniaga di situ.....

bukan dihalang oleh pengawal keselataman..tp pihak pengurusan menaikan harga sewa yg melampau yg memang tidak mampu di bayar oleh rakyat tempatan.....itu yg DIBANGGAKAN???... anak melayu hanya mampu menjadi kutu rayau di klcc..menjadi bohsia di klcc...menjadi bohjan di klcc....menjadi pengikut punk BODOH di klcc....itu je le yg mampu dilakukan oleh anak tempatan di klcc....yg lain tu.....hanya mereka yg berpengaruh...hanya mereka yg ada LINK...ada CABLE dengan PM..dgn bekas PM.....dgn MENTERI itu..MENTERI ini.....

Korang pernah pegi PJCC...Putrajaya Convention Centre?.....harganye setengah bilion.....tapi apa kegunaanye?.....walaupun ianye zaman pemerintah dahulu...tp apa relevanye PJCC tu dibina?....dulu punya le le nak kejarkan OIC..( tak tau le nak kejarkan OIC atau nak kejarkan kepentingan peribadi..) siapkan juga..keje siang malam...macam mesin...mesin pun boleh rosak.....asal tapaknye bukit..maka di tarah bukit tu.......bocor sana...bocor sini..tampal juga la..sbb nak menghadapi persidangan OIC tu le punya pasal....tak de CF....dapat kan TCF....( Temporary Certificate of fitnes..)..memang tak layak dapat TCF....tp jumpa juga menteri itu...jumpa juga menteri ini..semata-mata nak kan juga TCF tu...lastly dapat juga.....dengan keadaan bangunan tak selamat....tp masih juga mampu dapat TCF...sedangkan projek rumah yg dah hampir 20 thn pun tak dapat CF lagi.....

Bila habis je OIC.....bangunan tu mula le diperbaiki semula.....tp sekarang adakah bangunan tu digunakan?..ada le 2 atau 3 kali setahun.....selebihnye buat apa?..ntah le ..buat rumah hantu kot....persidangan UMNO pun masih buat kat menara Dato’ Onn ..masih buat kat PWTC......so apa relevannye PJCC tu .....?..kalau ada convention pun mereka akan buat kat Kuala Lumpur Convention Centre...yg dok berhampiran hotel mandrin oriental tu la.....

Duit sape yg mereka guna kan tu?..sape lagi kalu tak duit kita....duit rakyat yg tidak boleh bersuara...kalau suara kang kene ISA la plak.....

Ini le antara projek gajah putih yg menjadi beban kepada rakyat... yg akan menjadi masalah kepada pendapatan negara.....

Adakah projek angkawasan ini juga salah satu dari projek gajah putih?....ntah le ...yg aku tau duit rakyat dah banyak dihabiskan kepada projek-projek yg tidak memberi keuntungan kepada rakyat.....byk projek² yang hanya utk kepentingan peribadi...byk projek hanya mengikut kehendak hati bukan keperluan dan kemudahan serta kesenangan rakyat......

Kita heboh ..rakyat malaysia naik ke angkasa lepas...rakyat malaysia jadi angkasawan.....malaysia boleh....kita RALIT atau LEKA.....mendongak kelangit....kita alpa memuja angkasa...bak kata pepatah...”jika mendongak ke langit....rumput di bumi jgn dilupakan.”...

Disebabkab RALIT mendongak ke langit tu le yg menyebabkan ramai pendatang tanpa izin.... pendatang dengan izin memenuhi negara kita..... yg membawanye siapa?...siapa lagi kalu tak rakyat kita sendiri yg RAKUS dengan WANG RINGGIT....sanggup mengadai maruah DEMI DUIT... mereka menjadikan rasuah sebagai sumber pendapatan...yg buat pun bukan calang² orang ....orang kuat imegeresen..orang kuat kastam...orang kuat BPR..orang kuat kabinet...dan macam² lagi le orang kuat....

Dan sekarang nih isu pendatang nih dah jadi BARAH...dulu masa jadi kudis...ala...kudis je...lepaih tu jadi bisul..ala bisul je...sekarang nih...mula le kelam kabut nak bersihkan BARAH yg amat sukar di ubati.... yg mana virus barah itu dibawa oleh RAKYAT KITA sendiri....yang mana kuman BARAH tu adalah dari pembiakan dalam negara kita sendiri...

Ntah le..kang panjang lebar aku menulis.....kene ISA la plak...huhuhuhu

“Ya ALLAH lindungilah aku...keturunan ku...bangsa ku..sedara seagama ku dari musuh² islam...musuh² negara...dari pandangan mata orang yg berniat jahat......peliharalah kami YA ALLAH dari anasir² yg jahat ini....”..

1 komen:

Pujangga Asmara said...

Wah..baru sekarang teman tahu apa maksud projek gajah putih..dulu masa kecik2 pernah dgr psl projek gajah putih tp tak pernah tahu maksudnye..
btol jgk apa mika cuba terangkan ni,byk projek2 kerajaan yg dah terbengkalai dan terbiar..teman tgk pun sakit mata memandang..projek pulak tu memakan kos tinggi2..makan duit rakyat jela....rakyat jgk yg susah...

Post a Comment

TQ kerana baca dan komen anda amat di HARGAI....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...